Pusat Respons Penipuan Kebangsaan (NSRC) Kini Di Bawah Kendalian PDRM
July 16, 2025
•
Amy Maizuraa
Pusat Respons Penipuan Kebangsaan (National Scam Response Centre) kini telah ditempatkan sepenuhnya di bawah pengurusan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berkuat kuasa serta-merta. Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Langkah ini telah diambil sebagai strategi mengukuhkan tindak balas terhadap jenayah penipuan dalam talian yang semakin berleluasa. Di bawah struktur baharu tersebut, talian bantuan 997 dikekalkan dan akan terus beroperasi 24 jam sehari bagi membolehkan maklum balas pantas diberikan kepada mangsa penipuan.
Difahamkan, panggilan yang dibuat oleh mangsa kini akan direkodkan secara automatik sebagai laporan polis tanpa perlu hadir secara fizikal ke balai seperti sebelum ini. Menerusi sistem yang ditambah baik ini, maklumat lengkap akan dikumpulkan oleh petugas di pusat panggilan NSRC sebelum pihak bank dihubungi untuk melaksanakan tindakan sewajarnya, termasuk pembekuan akaun yang disyaki terlibat.

Setakat ini, sebanyak 500 panggilan telah dilaporkan diterima setiap hari NSRC sekali gus memperlihatkan peningkatan ketara dalam insiden penipuan dalam talian yang semakin membimbangkan.
Komen
Dengan menghantar komen, anda setuju dengan terma pengunaan AmanzMe.