Ahli Parlimen Petaling Jaya Lee Chean Chung menggesa kerajaan Selangor mempertimbangkan semula rancangannya untuk menswastakan operasi parkir, memberi amaran bahawa ia berisiko mengulangi kegagalan yang dialami oleh pentadbiran terdahulu.
Ahli parlimen PKR itu merujuk kepada konsesi “serupa” yang “berakhir dengan kegagalan” selepas ia dianugerahkan oleh kerajaan negeri Selangor pimpinan Umno pada 1999.
“Pemilik konsesi bankrap, berhutang MBPJ (Majlis Bandaraya Petaling Jaya) RM7.2 juta.
“(Pada masa itu), Pakatan Rakyat menentang sekeras-kerasnya keputusan itu – jadi mengapa kita sekarang mempertimbangkan untuk mengulangi kesilapan yang sama?” soal Lee dalam catatan media sosial hari ini.
Pada 1999, Godell Parking Sdn Bhd menandatangani kontrak selama 20 tahun dengan MBPJ untuk membekalkan MBPJ dengan mesin meter parkir kereta dan membayar sewa bulanan kepada majlis tempatan sebanyak RM37.45 setiap mesin.
Bagaimanapun, pada 2017, Datuk Bandar Petaling Jaya ketika itu Azizi Zain, berkata majlis bandaraya akan menamatkan perkhidmatan Godell, dengan alasan kegagalan syarikat itu untuk memenuhi bayaran sewa, menyelenggara mesin dengan betul, dan menjalankan penguatkuasaan di kawasan tempat letak kereta.
Sebelum ini dilaporkan bahawa walaupun terdapat lebih 700 mesin letak kereta di bandar ini untuk menampung kira-kira 21,000 tempat letak kereta awam, lebih separuh daripadanya rosak.
Mengulangi bantahannya terhadap rancangan penswastaan, Lee menekankan bahawa meski cadangan konsesi 10 tahun sedang dipromosikan sebagai peluang yang menguntungkan, dasar awam harus dibentuk oleh kepakaran, bukan kepentingan memaksimumkan keuntungan yang terikat dengan perjanjian yang “ditakrifkan secara sempit”.
“Saya menggesa kerajaan negeri Selangor untuk menjaga kebebasan undang-undang dan kewangan majlis tempatan kita. Marilah kita berusaha untuk keseimbangan optimum antara perancangan bandar dan pilihan mobiliti.
“Hormati pengetahuan warga tempatan dan kebijaksanaan rakyat – bukan penyelesaian yang simplistik dan dipacu keuntungan,” tambahnya.
Menegaskan bahawa pengurusan tempat letak kereta adalah jelas di bawah bidang kuasa majlis tempatan, Lee melahirkan rasa kecewa tentang bagaimana rancangan itu boleh menjejaskan aliran pendapatan penting MBPJ.
“Hasil yang dikutip daripada bayaran letak kereta menyumbang terus kepada dana disatukan MBPJ dan dilaburkan semula ke dalam perkhidmatan tempatan yang penting seperti penyelenggaraan jalan, taman awam dan lampu.
“Sistem tempat letak kereta semasa – dilaksanakan di bawah arahan negeri dan dengan MBI Selangor (Menteri Besar Selangor (Diperbadankan)) telah mengambil potongan pentadbiran 10% – telah berfungsi dengan berkesan tanpa sebarang aduan ketara. Jika sistem itu tidak rosak, kenapa perlu dibaiki?” soalnya.
Dia menambah bahawa peranan kerajaan negeri adalah untuk menetapkan dasar menyeluruh dan bukannya menentukan mekanisme pelaksanaan khusus yang boleh bertentangan dengan penyelesaian bandar pintar dan tempat letak kereta yang optimum untuk masyarakat.
“Menyelesaikan kesesakan bandar, termasuk peruntukan tempat letak kereta, memerlukan strategi yang komprehensif – bukan sekadar mengecat lebih banyak tempat letak kereta atau mengenakan denda yang lebih ketat, apatah lagi fokus tunggal untuk meningkatkan kadar kutipan.
“Isu utama mesti ditangani secara holistik. Jika keputusan dibuat untuk mengurangkan ruang letak kereta memihak kepada laluan pejalan kaki dan lorong bas, adakah visi perancangan bandar yang lebih luas ini bercanggah dengan kepentingan swasta yang ingin memaksimumkan keuntungan?” soalnya lagi.
Pada Selasa, exco kerajaan negeri Selangor Ng Suee Lim menjelaskan bahawa perbincangan masih diteruskan mengenai penswastaan pengurusan tempat letak kereta di empat pihak berkuasa tempatan.
Mengambil maklum bahawa perjanjian muktamad dijangka ditandatangani pada 1 Ogos, Ng berkata MBI Selangor sedang dalam peringkat akhir rundingan dengan anak syarikatnya, Rantaian Mesra Sdn Bhd, untuk melaksanakan sistem Selangor Intelligent Parking (SIP).
Dia sebelum ini berkata syarikat konsesi itu akan mengendalikan kutipan yuran dan penguatkuasaan, dengan hasil akan dibahagikan sama rata.
Pemegang konsesi akan menerima 50 peratus, manakala separuh lagi akan diberi kepada negeri – 40 peratus kepada majlis tempatan dan 10 peratus kepada MBI Selangor.
Wartawan veteran R Nadeswaran sebelum ini mendedahkan bahawa Rantaian Mesra adalah anak syarikat milik penuh MBI Selangor, dengan aktiviti utamanya disenaraikan sebagai “terlibat dalam perniagaan pengiklanan dan perkhidmatan perunding”.
Dia juga mencadangkan supaya skim penswastaan itu ditangguhkan sementara menunggu siasatan rasmi oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Selangor mengenai Kecekapan, Akauntabiliti dan Ketelusan (Selcat).
Penswastaan operasi parkir itu melibatkan MBPJ, Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ), Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), dan Majlis Perbandaran Selayang (MPS).
Pelan itu telah menghadapi tindak balas yang kuat daripada ahli Parlimen lain serta kumpulan kediaman dan kelestarian eko.