Bersempena dengan acara Google Cloud AI Asia yang sedang berlangsung di Singapura pada minggu ini, kami telah berpeluang untuk mendengar daripada dua syarikat di negara tersebut tentang bagaimana mereka memanfaatkan pelbagai perkhidmatan pembangunan teknologi AI yang boleh digunakan untuk sistem dalaman syarikat dan juga teknologi baru yang memanfaatkan pelanggan dan pengguna.

Pertama ialah Frasers Hospitality, syarikat yang dikenali untuk pelbagai lokasi penginapan hotel mereka di banyak lokasi di seluruh dunia, termasuklah lokasi hotel penginapan kami untuk acara ini, iaitu Capri by Fraser China Square.
Kami telah diberi pembentangan oleh Ketua Pegawai Teknologi (CTO) syarikat tersebut, Ian Loe tentang bagaimana mereka telah menggunakan perkhidmatan Google Cloud dan juga kemampuan AI Google untuk bukan sahaja membangunkan sistem dalaman untuk hotel-hotel dibawah penyeliaan Frasers Hospitality, tetapi memperkenalkan strategi awanan dan digital yang boleh dimanfaatkan oleh kesemua lokasi hotel-hotel mereka di seluruh dunia.

Frasers Hospitality mempunyai 120 hotel di 21 negara di seluruh dunia, dan strategi digital dan awanan baru ini memudahkan syarikat tersebut untuk menyelarikan prosedur operasi standard untuk kesemua hotel-hotel ini.
Pada mulanya, mereka telah membangunkan sebuah aplikasi yang membolehkan mereka memuat-naik rakaman gambar dan video berkenaan pelbagai aspek penjagaan hotel, pembaikpulihan perkhidmatan hotel dan juga tatakelola pekerja.

Video dan gambar yang dimuat-naik ini kemudiannya diproses menjadi format panduan yang mudah difahami oleh semua pekerja di hotel-hotel tersebut. Bergantung kepada lokasi hotel, panduan ini boleh diterjemah kepada bahasa tempatan, ataupun proses pembuatan panduang ini boleh diulangi dengan konteks yang lebih memudahkan tugas pekerja di lokasi tersebut.
Panduan ini boleh digunakan untuk mengajar pekerja tentang cara hotel tersebut menyambut tetamu, ke apa yang perlu dibuat untuk memperbaiki ataupun menggantikan sebarang kelengkapan didalam bilik tetamu.
Ian Loe mengatakan bahawa setelah aplikasi tersebut siap dibangunkan, ia telah mengambil masa enam minggu sahaja untuk Frasers Hospitality untuk memperkenalkan satu SOP dan model dan notasi proses perniagaan (BPNM) untuk hotel-hotel mereka, sambil mereka membangunkan ciri-ciri lain berkaitan video latihan pekerja dan cara-cara untuk menyelenggara kelengkapan hotel.

Beliau juga mengatakan bahawa Google Cloud dipilih sebagai asas untuk pembangunan aplikasi ini kerana ia merupakan satu-satunya perkhidmatan awanan dan kecerdasan buatan yang hadir dengan penawaran perkhidmatan penuh, termasuklah perkakasan awanan, perisian dan perkhidmatan pembangunan AI penuh dan sistem keselamatan infrastruktur yang menyeluruh.
Gill Capital ialah sebuah syarikat pelaburan Singapura yang juga dikenali untuk membawa masuk jenama-jenama pengguna popular seperti H&M, Decathlon, Candylicious dan lain-lain ke negara tersebut.

Syarikat tersebut kini dilihat sedang membangunkan sebuah perkhidmatan chatbot untuk jenama fesyen H&M di Thailand dan Indonesia. Kami telah diberi peluang untuk melihat ujian beta untuk perkhidmatan ini yang menggunakan perkhidmatan AI Google Gemini, Big Query, Vertex AI dan Cloud Run sebagai cara utama untuk pelanggan H&M bertanyakan pelbagai jenis soalan.
Apabila pengguna melog masuk ke dalam akaun H&M mereka, pengguna boleh secara terus bertanyakan pelbagai jenis soalan tentang pakaian yang ditawarkan menerusi kedai atas talian syarikat tersebut.

Buat masa ini, chatbot tersebut boleh memberi cadangan jenis pakaian yang sesuai untuk soalan-soalan subjektif seperti “beri cadangan untuk pakaian musim panas”, “beri cadangan untuk pakaian yang dipakai oleh atlit sukan” dan “senaraikan pakaian bertemakan Spider-Man” dan sebagainya.
Cadangan pakaian akan disenaraikan secara terus pada chatbot tersebut dan pelanggan kemudiannya boleh klik pada pautan pakaian tersebut untuk membelinya atau menambahkannya ke dalam bakul pembelian.

Menggunakan fungsi terjemahan terbina Google Translate, chatbot ini juga akan boleh memahami konteks yang digunakan dalam bahasa-bahasa lain seperti bahasa Thai dan Indonesia, walaupun ia menggunakan gaya bahasa yang lebih santai.
Gill Capital mengatakan bahawa sistem chatbot ini masih lagi sedang berada dalam fasa pembangunan dan ujian untuk menambahkan lebih banyak ciri-ciri tambahan, seperti penyenaraian pakaian berdasarkan harga, membaca tabiat membeli pengguna dan juga cara-cara untuk memperkenalkan promosi pakaian dengan lebih mudah melalui chatbot ini.

Ia juga boleh menjawab pertanyaan tentang lokasi-lokasi H&M yang berdekatan dan juga polisi berkenaan pemulangan barang dan kemampanan syarikat.
Ia juga akan dimanfaatkan untuk pengurus kedai-kedai H&M, dimana apabila ia dilancarkan kelak, ia boleh memberi pengurus tersebut cara yang mudah untuk melihat jumlah jualan harian, mingguan, dan bulanan, dan menjana laporan jualan dengan cepat dan mudah.

Pengurus juga akan mempunyai kebolehan untuk melihat pakaian-pakaian manakah yang lebih cepat dijual berbanding yang lain, dan boleh membuat persediaan untuk menambah stok sekiranya diperlukan.
Seperti yang dikatakan sebelum ini, GIll Capital akan memperkenalkan chatbot ini ke pasaran-pasaran Thailand dan Indonesia terlebih dahulu, kira-kira pada penghujung tahun ini. H&M di Malaysia beroperasi dibawah H&M Group sendiri, dan oleh itu tidak termasuk dalam penggunaan sistem chatbot AI ini.