Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Pembangunan Wanita, Kanak-kanak dan Masyarakat menggesa pembaharuan menyeluruh kepada sistem penjagaan dan pendidikan awal kanak-kanak Malaysia, termasuk undang-undang khusus dan satu agensi untuk mengawal selia sektor itu.
Pengerusinya, Yeo Bee Yin (PH-Puchong) berkata jawatankuasa itu membentangkan laporannya di Dewan Rakyat pada 19 Ogos, berikutan beberapa siri penglibatan dengan kementerian, jabatan, universiti, NGO, dan lawatan sambil belajar ke Singapura.
“Penemuan adalah jelas — ketiadaan dasar yang komprehensif, fungsi agensi yang bertindih, dan sumber yang tidak mencukupi telah menjejaskan penyampaian program pendidikan awal kanak-kanak bersepadu dan mampan di Malaysia,” kata Yeo semasa sidang media di parlimen, bersama ahli jawatankuasa dwi-partisan.
Antara isu utama yang dibangkitkan dalam laporan itu ialah:
-
Jurang dasar dan tadbir urus: Tiada dasar menyeluruh, pertindihan fungsi antara agensi, kekurangan undang-undang khusus, dan tiada peruntukan tetap.
-
Halangan pelesenan dan penyeliaan: Peraturan yang membebankan dan tidak konsisten di bawah majlis tempatan, membawa kepada kadar pendaftaran yang rendah di kalangan pengendali penjagaan kanak-kanak dan risiko keselamatan yang lebih tinggi.
-
Kekurangan tenaga kerja: Tiada laluan kerjaya yang jelas, latihan profesional yang terhad, insentif yang tidak kompetitif dan kekurangan guru yang berkelayakan.
-
Tekanan kewangan: Kos operasi yang tinggi dan yuran yang rendah, ditambah pula dengan subsidi dan levi yang tidak konsisten.
-
Jurang bandar-luar bandar: Akses, kualiti dan kemudahan yang tidak sama rata, berkenaan dengan kekurangan zat makanan dan kadar bantut.
Untuk menangani isu-isu ini, jawatankuasa itu mengesyorkan:
1. Akta baru untuk mengawal selia dan membangunkan penjagaan dan pendidikan awal kanak-kanak (umur 0–6).
2. Satu pihak berkuasa yang serupa dengan Pihak Berkuasa Pembangunan Awal Kanak-Kanak Singapura (ECDA).
3. Majlis Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan untuk menyelaraskan agenda merentas kementerian.
4. Pendidikan prasekolah wajib selama sekurang-kurangnya dua tahun, memerlukan pindaan kepada undang-undang pendidikan.
5. Peruntukan tetap sebanyak 0.5 peratus daripada KDNK untuk sektor ini, termasuk subsidi, geran untuk pengendali bukan berdasarkan keuntungan, dan insentif untuk pusat berdaftar.
6. Memindahkan semua Tabika Perpaduan (JPNIN) kepada Kementerian Pendidikan untuk mengoptimumkan sumber.
Yeo memberitahu Malaysiakini bahawa syor khusus, termasuk agar kerajaan menawarkan subsidi gaji minimum untuk pengusaha tadika yang bergelut, hanya terpakai kepada institusi yang “layak”.
“Mendaftar adalah salah satu syarat untuk layak,” kata ahli parlimen Puchong itu.
Secara berasingan, ahli jawatankuasa PAS Dr Halimah Ali berkata syor itu tidak terpakai kepada rangkaian tadika Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) parti itu yang tidak berdaftar.
Ditanya sama ada Pasti boleh mendapat manfaat daripada reformasi yang dicadangkan itu, Halimah berkata, “Pasti tidak berdaftar dengan kementerian pendidikan, ia dikendalikan oleh parti kami oleh sukarelawan.”
Halimah berkata mereka membantu kerajaan yang sepatutnya bertanggungjawab dalam pendidikan awal kanak-kanak atas dasar muhibah.
Pada masa ini, kemudahan prasekolah kerajaan disediakan oleh tiga kementerian berbeza – Kementerian Pendidikan, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, dan Kementerian Perpaduan Negara.
Semasa perbahasan Rancangan Malaysia Ke-13, Ahli Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad telah menggesa tindakan terhadap Pasti, yang gurunya diklasifikasikan sebagai “sukarelawan” dan dibayar kurang daripada separuh gaji minimum negara.
Dia berkata ramai rakyat Malaysia menghantar anak mereka ke tadika Pasti kerana yuran yang berpatutan, tetapi hampir 10,000 guru hanya menerima elaun RM600 dan dinafikan perlindungan sosial asas.
Dalam ucapan penggulungannya, Menteri Sumber Manusia Steven Sim menegaskan bahawa perintah gaji minimum RM1,700 juga terpakai kepada guru Pasti, dan jika pelanggaran perintah itu dikesan, majikan boleh dilaporkan kepada Jabatan Buruh untuk siasatan dimulakan.
Sementara itu, jawatankuasa dwi-partisan juga mencadangkan dua cadangan tambahan, agar garis panduan penubuhan tadika dan pusat jagaan kanak-kanak diperkemas dan untuk standard kelayakan seragam untuk semua pendidik awal kanak-kanak merentas penyedia kerajaan dan swasta.
Yeo menegaskan bahawa pembaharuan itu bertujuan untuk memastikan perkembangan holistik setiap kanak-kanak, supaya mereka boleh menjadi generasi berdaya saing yang mampu memacu negara ke hadapan.